Pages

Saturday, February 20, 2010

Eggless Black Forest Strawberry Cake


Order dari Geetha Aimst. untuk menyambut hari jadi rakannya Rash. Menurut beliau, rakannya ini Vegetarian, so terpaksalah saya mencari2 resepi yang tidak menggunakan telur..hasil pertanyaan pada rakan2 bakers dapat la satu resepi ni, disebabkan ini merupakan kali pertama saya mencuba resepi kek tanpa telur maka tak tau la pulak tinggi mana kek ni buleh naik kan?!..dan macam mana rasanya..kek pertama saya lebih kepada moist choc cake dan teksturnya mudah rhelai kata org kedah hehehee (fragile la kot cakap org putih!)..tapi disebabkan ketinggian tak cukup so terpaksa la saya bake lagi sebijik..kali ni sponge kek plak..wow! yang ke2 ni cukup bagusss..so saya letakkan satu layer choc moist dan 2 layer sponge..fillingnya dari strawberry..
topping ni pulak adalah percubaan pertama menggunakan choc whipping cream, menurut sahabat baker, Lina, kek macam ni kita pange German Black Forest..hmmm amat sesuailah dengan fresh strawberry..(tapi ganachenya di luar la pulak lina..)


Theme : Birthday cake
Size : 7" (0.5kg special for Geetha only)
Topping : Fresh choc. whipping cream with strawberries filling

Thank to Geetha, harap kita boleh buat biz lagi di masa akan datang! and also..Happy Birthday to Rash..
(umo tak dinyatakan!)


Kepada peminat kek yang Vegetarian, saya sedia menerima tempahan anda..tapi kek mestilah 1kg ke atas sahaja..



*yaty*