Pages

Monday, December 28, 2009

3 tiers wedding cake



.....Officially Husband & Wife.....

Theme : Wedding
Cakes : Moist Choc Cake (bottom), Choc Sponge cake (center) and Butter cake (top)

Masih lagi sekitar majlis perkahwinan my bro/sis...Untuk menyediakan sesuatu yang istimewa untuk adik2 saya..Huihh nak siapkan kek ni bermacam2 cabaran yang saya hadapi dan dari pengalaman itulah yang akan saya jadikan panduan di masa depan...

Ni merupakan wedding cakes pertama saya..dan kena pulak 3 tiers..bayangkanlah projek pertama terus mega projek!..pecah peluh gak la hahahah...dengan gabungan ilmu dari K.Ana dan Linda maka terhasillah cake ini..ni kalau k.ana tengok sure kena komplen pasai bunga dan kalau Linda tengok sure kena komplen pasai steam buttercream tuh..hehehe sori sifu, tak mahir lagi pelan2 naa..practice make perfect right!?

Kek ni telah diupgrade beberapa kali sehinggalah saat2 akhir..dari 2 tiers ke 3 tiers dan dari 32cm(bottom) ke 38cm(bottom)...steam buttercream untuk bottom cake tu saya dah macam surrender tapi dek kerana kaler plak takkan sama kalau ikut cara biasa terpaksalah saya teruskan jugak. Nasib baik atas pertolongan Mama (yang terpaksa bangun kul 230am), dapatlah jugak siapkan kek tuh. Bila dah siap coating, mata plak takleh lena sebab seronok/enjoy menghias kek dengan bunga2 tuh..

Alhamdulilah projek mega saya berjaya jugak akhirnya!..ye ye..

Thanks to my sifu2..

Selamat Pengantin baru untuk abang dan adik, kak doakan semoga bahagia ke anak cucu...



*yaty*